dimarts, 20 de novembre del 2018

Criteris de divisibilitat

Hola xiquets i xiquetes,
avui veurem  els CRITERIS DE DIVISIBILITAT


Què són i per a què serveixen?

Els criteris de divisibilitat són regles que serveixen per a reconèixer si un nombre és divisible per un altre sense haver de fer la divisió.


Un nombre es divisible per...
Exemples
2

 si acaba en 0,2,4,6 o 8. 
És a dir, és parell.
154 és parell?. 
Sí, perquè acaba en 4 (una xifra parella).

247 és parell?. 
No, perquè acaba en 7 i el 7 no és xifra parella.

5 

si acaba en 0 o bé en 5.
625 és divisible per 5? Sí, perquè acaba en 5.
551 és divisible per 5?. No, perquè no acaba ni en 0 ni en 5.

10 
 si acaba en 0.
222 és divisible per 10?.
 No, perquè no acaba en 0.
I el 15.870?
 Sí, perquè acaba en 0.
 si la suma de les seues xifres és de la taula del 3
123 es pot dividir entre 3? 
Sí, perquè 1+2+3=6 i 6 és de la taula del 3 (3x2=6). 
189 es pot dividir entre 3?. Sí, perquè 1+8+9= 18 i 18 és de la taula del 3 (3x6=18).
841 és divisible per 3?. No, perquè 8+4+1= 13 i 13 no és de la taula del 3.

9 

 si la suma de les seues xifres és de la taula del 9
2799 es pot dividir per 9? 
Sí, perquè la suma de 2+7+9+9= 27 i 27 és de la taula del 9 (9x3=27).
471 es pot dividir per 9?
No, perquè 4+7+1= 12 i 12 no és de la taula del 9.

11 

si en restar la suma de les xifres que ocupen les posicions pareixes i la suma de les xifres que ocupen les posicions imparelles, s'obté 0 o múltiple de 11.
5.621 és divisible per 11 perquè: la suma de les xifres que ocupen les posicions pareixes 5 + 2 = 7, i la suma de les xifres que ocupen les posicions imparelles 6 + 1 = 7,
La resta de les dues sumes és 7 - 7 = 0.


COM PUC SABER SI QUALSEVOL NÚMERO ES POT DIVIDIR PER UN ALTRE QUE NO SIGA NI 2,3,5,9, 10 0 11?
Doncs fent la divisió. Si és una divisió exacta, és a dir amb residu 0, llavors és divisible, si dóna un residu diferent, llavors no és divisible.

FINS PROMTE!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.